Naprapatia

Naprapatia on manuaalisen terapian erikoismuoto, jonka tavoitteena on parantaa elimistön toimintaa ja vähentää kipuja sekä edistää kehon omaa kuntoutumisprosessia. Naprapatiassa keskitytään tuki- ja liikuntaelimistön toimintahäiriöiden tutkimiseen, hoitoon sekä ennaltaehkäisyyn. Naprapatia on aina yksilöllinen hoitomuoto, jossa lähtökohtana on muun muassa potilaan sairaushistorian selvittäminen ja alkututkimus, joilla selvitetään oireiden alkuperää ja muodostetaan henkilökohtainen hoitosuunnitelma.

Mitä on naprapatia?

Naprapatian koulutus suuntaa tuki- ja liikuntaelinsairauksiin (TULES), mutta naprapaatit pystyvät hoitamaan myös muita vaivoja. Naprapatia sopii hyvin esimerkiksi selkä-, niska- ja hartiakipuihin sekä jännitystiloihin, ja sen avulla voidaan hoitaa myös raajojen säteily- ja puutumisoireita, päänsärkyä tai huimauksia, nivelkipuja ja urheiluvammoja.

Naprapaatin hoitomuodot pohjautuvat alan tuoreimpaan tutkimustietoon ja osaaminen perustuu laajaan manuaalisen lääketieteen osaamiseen. Vastaanotolla tutkitaan vaivaa kliinisten testien avulla, hoidetaan manuaalisen terapian lisäksi kuntouttavalla harjoittelulla tai muilla fysikaalisilla hoidoilla sekä neuvotaan ja ohjeistetaan omatoimisen harjoittelun pariin. Tavoitteena on lievittää kipua ja mahdollistaa paluu “normaaliin elämään tai harjoitteluun”.

Naprapatian hyödyt

Naprapatiassa pyritään ensisijaisesti parantamaan ja ennaltaehkäisemään erilaisia tukielimistön ja liikuntaelimistön toimintahäiriöitä monipuolisia hoitomenetelmiä käyttäen. Parhaimmillaan naprapatia auttaa koko kehon toimintakyvyn paranemiseen ja edistää kokonaisvaltaista hyvinvointia!

Naprapaatti tarjoaa apua esimerkiksi urheilu- ja rasitusvammoihin, nilvelrikkoihin ja nivelkipuihin (olkapää, lonkka, polvi..), leukanivel ja purentaongelmiin, selkä- ja niskakipuihin, välilevyvaivoihin, raajojen puutumiseen, huimaukseen ja päänsärkyyn, leikkauksesta kuntoutumiseen (tai leikkausta edeltävään kuntotutukseen), akuutteihin kiputiloihin ja vammoihin. Lisäksi naprapaatilta saat apua harjoittelun aloittamiseen, ohjeistamiseen ja suunnittelemiseen!

Kenelle naprapatia sopii?

Naprapatia on esimerkiksi selkäkivuista, niveloireista, niska-hartiaseudun ongelmista ja lihasvammoista kärsiville sopiva hoitomuoto. Käytännössä naprapatia soveltuu kelle tahansa, sillä hoito suunnitellaan aina yksilöllisesti asiakkaan kunnon ja terveydentilan mukaan.

Naprapatia -palvelua tarjoavat toimpisteet paikkakunnilla