Fysiomekka
Palvelut

Urheiluhieronta

Monet mieltävät urheiluhieronnan soveltuvan vain huippu-urheilijoille. Se ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Urheiluhieronnalla on klassista hierontaa tehokkaampi ja enemmän lihasta muokkaava vaikutus, muutoin näillä kahdella suuntauksella ei juuri ole eroa. Urheiluhieronta sopii siis kaikille!

Urheiluhieronta auttaa tuki- ja liikuntaelinvaivoissa ja -sairauksissa kipeytyneitä lihaksia ja antaa edellytykset kipujen lievittymiselle ja liikkuvuuden paranemiselle. Lihaskireyksiä voi syntyä muutenkin kuin urheillessa, esimerkiksi toimistotyössä, maatilan töissä, lapsen kantamisessa, marjojen pomimisessa jne. Säännöllinen hieronta yhdessä oman ennaltaehkäisevän toiminnan (venyttely, putkirullaus) kanssa auttaa kireyksien poistamisessa ja ehkäisee kiputilojen syntyä.

Urheilijoiden kohdalla urheiluhieronnalla voidaan lievittää rasituksesta johtuvia lihaskireyksiä ja nopeuttaa harjoittelusta palautumista. Hieronnalla voidaan pyrkiä myös ennaltaehkäisemään vammoja. Urheilijoiden hoidossa huomioidaan myös urheilijan lajivaatimukset, harjoitus- sekä kilpailuohjelma. Kilpailuja edeltävällä hieronnalla pyritään aktivoimaan lihaksiston aineenvaihduntaa sekä rentouttamaan niitä.

Urheiluhieronta

Gua sha

Gua Sha -hieronta on kiinalaisen lääketieteen hoitomuoto. Se on manuaalinen kehon hoitomenetelmä, jossa käytetään erityistä apuvälinettä, gua sha -kampaa. Kampaavilla liikkeillä aktivoidaan kehon järjestelmää; mm. hermostoa, lihaksia, nestekiertoa ja iho- sekä lihaskalvoja.

Guasha on erinomainen hoito, joka on erittäin rentouttava. Hoito toimii erinomaisesti nopeassa paikallisessa kivussa sitä poistaen ja hoitaen. Hoidosta voi jäädä tyypillisesti voimakkaat jäljet, mutta hoitomuoto on silti turvallinen, tehokas ja suhteellisen kivuton.

Gua Shalla voidaan hoitaa niska-hartia -seudun jännityksiä, olkapäiden jäykkyyttä, selkäsärkyä sekä alaraajojen ongelmia, esim. ischiasta ja polvikipuja. Myös esim. stressistä tai astmasta kärsivät voivat saada hoidosta huomattavaa helpotusta.

Gua sha

Kinesioteippaus

Kinesioteippiä käytetään yleisimmin urheiluvammojen kuntoutukseen ja lihaskipujen sekä lihassärkyjen lievittämiseen. Teippi antaa tukea ja varmistaa oikean liikeradan häiritsemättä verenkiertoa. Teippauksella voidaan hakea tukea vammautuneelle lihakselle sekä auttaa lihasta toimimaan.

Kinesioteippiä käytetään usein myös urheiluvammojen ennaltaehkäisyssä, sillä sen avulla voidaan varmistua nivelen liikeradasta ja välttää haitallisia ääriasentoja. Teipin kompressiovaikutus voi auttaa turvotuksen lievittämisessä.

Teipin muoto on elastinen ja se liikkuu ihon mukana. Samaa teippiä voidaan käyttää 1-2 viikkoa. Teipin kanssa voi saunoa, uida sekä hikoilla.

Kinesioteippaus
Varaa aika tästä