Akupunktio

Vantaa,

Akupunktio (akupunktuuri) on tuhansia vuosia vanha kiinalainen hoitomenetelmä, jossa potilaan akupisteitä stimuloidaan tarkoitukseen suunnitelluilla neuloilla. Hoidossa akupisteitä ärsytetään neuloilla, jolloin kehon oma, endorfiineihin perustuva kivunlievitysmekanismi käynnistyy keskushermoston kautta. Useimmiten akupunktiota käytetään täydentävänä hoitona jonkin toisen hoitomenetelmän, esimerkiksi fysioterapian kanssa yhdessä.

Miten akupunktio toimii?

Akupunktion teho perustuu kehon oman kivunlievitysjärjestelmän aktivointiin. Hoidossa niin kutsuttuja akupisteitä ärsytetään neuloilla, jolloin kehon oma, endorfiineihin perustuva kivunlievitysmekanismi käynnistyy keskushermoston kautta. Akupunktiopisteet ovat sijoittuneet hermopäätteiden muodostamille radoille ympäri kehoa nivelten ja lihasten välissä oleviin painaumiin.

Milloin akupunktiota kannattaa kokeilla?

Akupunktiota käytetään erilaisten kipujen ja särkyjen lievittämiseen. Esimerkiksi päänsärky ja migreeni tai ääreishermostoperäiset kivut, kuten jalkaterien puutuminen ovat yleisiä syitä kokeilla akupunktiota. Lisäksi akupunktiosta haetaan usein apua esimerkiksi niska- ja hartialihasten kipuihin ja lihasten jäykkyyteen, selkävaivoihin sekä nivelrikon aiheuttamiin särkyihin.

Miten dry needling eli kuivaneulaus ja akupunktio eroavat toisistaan?

Molemmissa hoitomenetelmissä käytetään akupunktioneuloja, mutta ne eivät silti ole yksi ja sama asia. Kuivaneulauksessa (dry needling) hoidetaan triggerpisteitä, jotka ovat lihaksessa olevia herkistyneitä pisteitä. Akupunktiossa puolestaan keskitytään akupisteisiin, jotka sijoittuvat hermopäätteiden muodostamille radoille.

Kenelle akupunktio sopii?

Ennen akupunktiohoidon aloittamista on tärkeää varmistaa hoidon sopivuus ammattilaisen toimesta. Mikäli kärsit neulakammosta, syövästä, lymfaperäisestä turvotuksesta tai kehossasi on meneillään tulehdustiloja, emme voi suorittaa akupunktiohoitoa.

Akupunktio -palvelua tarjoavat toimpisteet paikkakunnilla

Vantaa,