5.11.2023

Dry needling eli kuivaneulaus – mitä se on ja milloin siitä on apua?

Dry needling eli kuivaneulahoito on akupunktioneuloilla tehtävää hoitoa. Kuivaneulaus perustuu länsimaiseen lääketieteeseen. Vaikka maailmalla kuivaneulausta on käytetty kipujen hoidossa jo pitkään, Suomessa se on vielä suhteellisen uusi hoitomuoto.

Kuivaneulahoidolla pyritään lievittämään lihaskipuja ja rentouttamaan lihasta triggerpisteitä käsittelemällä. Triggerpisteet ovat herkistyneitä lihaksen osia, joiden kipu heijastuu usein muualle kehoon.

Hoito toteutetaan stimuloimalla hermopäätteitä ohuilla neuloilla. Hoito on kivutonta, eikä neulan pistosta välttämättä edes tunne. Hoidon aikana käsitellään useampia triggerpisteitä ja hoito toteutetaan hieronnan yhteydessä asiakasta kuunnellen.

Milloin neulahoidosta on apua?

Neulausta voidaan käyttää kivun hoitoon, kuten niska-hartiaseudun vaivojen hoitoon, olkapää- tai kyynärpääkipuihin, alaselän vaivoihin tai jalkojen kiputiloihin. Erityisen tehokas se on hartiaseudun vaivojen, päänsäryn ja migreenin hoidossa.

Neulaus auttaa kehon luontaista paranemisprosessia: sillä edistetään lihasten normaalia toimintaa ja yhteistyötä. Neulaushoidon onnistuessa lihasten toiminta, voimatasot, suorituskyky ja aineenvaihdunta paranevat. Siten neulaus sopii myös erinomaisesti osaksi urheilijoiden kehonhuoltoa ja palautumista.

Kenelle neulaus sopii?

Ennen hoitoa hierojamme varmistaa hoidon soveltuvuuden. Esteenä neulahoidolle ovat tulehdustilat, kuume, neulakammo, syöpä sekä lymfaperäinen turvotus.