3.5.2023

Mitä on nivelmobilisaatio ja milloin sitä voi käyttää vaivojen hoitoon

Oletko kuullut nivelmobilisaatiosta? Lue, mitä se tarkoittaa käytännössä ja millaisten vaivojen hoitoon se sopii!

Kahden luun välistä liitosta kutsutaan niveleksi. Kun puhutaan nivelen toimintahäiriöstä, tarkoitetaan sillä usein joko nivelen rajoittunutta tai liiallista liikkuvuutta.

Nivelen rajoittuneesta liikelaajuudesta kielii usein kivun tunne. Joskus liikkuvuuden häiriöt voivat oireilla pelkästään kivun tunteena, vaikka varsinaista liikerajoitusta ei tuntisikaan. Nivelen toimintahäiriöt voivat myös säteillä kipuna myös muualle kehoon.

Silloin kun liike on rajoittunutta nivelen vuoksi, liikkuvuutta voidaan lisätä nivelmobilisaatiolla. Mobilisoinnilla jäljitellään nivelen normaalia liukua luiden välillä rauhallisella liikkeellä.

Mobilisointi auttaa ylläpitämään nivelen liikkuvuutta sekä ehkäisemään kehittyviä liikerajoituksia.

Mobilisointi lisää tilaa nivelkapselissa ja siten parantaa liikkuvuutta. Se on tehokas hoitomuoto ja auttaa vaivaan yleensä heti. Joissain tilanteissa useampi hoitokerta on kuitenkin tarpeen.

Kuten muitakaan hoitotekniikoita, nivelmobilisointia ei tarvitse pyytää hierojalta erikseen. Hieroja tutkii potilaan ja selvittää, mistä kipu tai ongelma johtuu ja suosittelee sen hoitoon sopivaa tekniikkaa.

Mobilisointia ei käytetä, jos
– potilas ei halua
– nivel on tulehtunut
– potilas on raskaana
– potilaalla on osteoporoosi, pitkälle edennyt nivelsairaus tai välilevytyrä
– hoito ei ole tuottanut haluttua tulosta

Lisäksi erilaiset vaskulaariset syyt, kuten verenvuototaipumus tai neurologiset syyt, kuten selkäydinkompressio tai kaularankakanavan ahtauma voivat rajoittaa mobilisaation käyttöä hoitokeinona. Mobilisaatiota ei suositella, jos potilaalla esiintyy lisäksi huimausta.

Lähteet: Freddy M. Kaltenborn: Raajojen nivelten manuaalinen mobilisointi. 4.painos.