3.5.2023

Yleisimpiä kehonvaivoja osa 2. Tenniskyynärpää

Tässä sarjassa käsitellään yleisimpiä ihmiskehon vaivoja ja niiden hoitoa. Ammattitaitoiset hierojamme ovat valmiita auttamaan sinua ongelmasi kanssa. Jos olet epävarma tilanteestasi, älä epäröi soittaa ja kysyä ammattilaisen mielipidettä!

Tenniskyynärpää (Lateral elbow tendinitis) on yleinen vaiva 30-60 -vuotiaiden keskuudessa ja ilmenee yleensä kätisyyden mukaan. Se on kyynärpään yleisin rasitusvamma. Kipu tuntuu kyynärnivelessä kättä liikuteltaessa, pahimmissa tapauksissa myös levossa.

Tenniskyynärpää kuvattiin ensimmäisen kerran 1882. Ensimmäisessä tapauksessa vaivan aiheuttaja oli tenniksen peluu, mutta se ei nimestään huolimatta ole vain tenniksen pelaajien vamma.

Tenniskyynärpään aiheuttaa yksipuolinen rasitus ranteen ja sormien ojentajalihaksissa. Toistuvat ranteen ojennukset yhdistettynä puristukseen aiheuttavat kuormituksen ranteen ojentajalihaksiin, jotka kiinnittyvät kyynärnivelen ulkosyrjään.

Vaiva on yleinen esimerkiksi näyttöpäätetyötä tekevillä, kassatyöntekijöillä, pianisteilla, putkimiehillä ja käsillään töitä tekevillä.

Oireet tuntuvat kyynärnivelen ulkosivulla päivittäisissä aktiviteeteissa. Esimerkiksi kerman vatkaus tai nimen mukainen tenniksen pelaaminen voi aiheuttaa oireita. Myös voimakas puristaminen voi aiheuttaa kipua.

Tenniskyynärpään hoito

Yleensä tenniskyynärpään diagnosointi on helppoa, mutta päteviä hoitosuosituksia ei ole vielä kehitetty. Yleisesti kuntoutus ja fysioterapia ovat toimivia hoitomuotoja. Hoidon tavoitteena on parantaa nivelen toimintaa ja vähentää kipua.

Akuutissa vaiheessa on tärkeää vähentää kyynärvarren lihasten kuormitusta ja antaa käden levätä. Kylmähoito toimii kivunlievityksessä, mutta sitä ei kannata tehdä enää kun akuutti kiputila on saatu pois.

Manuaalisella terapialla, kuten hieronnalla voidaan vähentää kipua ja yleensä se parantaa puristusvoimaa välittömästi, mutta ilman ohjattua harjoittelua ei välttämättä saavuteta pitkäaikaisia vaikutuksia.

Myös niskan seudun ja ranteen alueen käsittelyt voivat helpottaa oireita.

Lue myös:

Yleisimpiä kehon vaivoja, osa 1. Plantaarifasciitti